Bel  +31 228 511 262 (lokaal tarief)
  

 

   Personeel Gevraagd
 
 
 
 
 
De Historie van Bovenkarspel
 
Bovenkarspel is heden een dorp in de gemeente Stede Broec, in de regio West-Friesland, in de provincie Noord-Holland. Het dorp heeft bijna 11.000 inwoners, maar de bebouwing van Bovenkarspel is vandaag de dag volledig samengesmolten met die van Grootebroek, zodat beide dorpen in feite een woonkern vormen. Het gemeentehuis van de gemeente Stede Broec alsmede beide treinstations van de gemeente liggen op het grondgebied van het oude Bovenkarspel welke tezamen met Broekerhaven, tot 1 januari 1979 een zelfstandige gemeente was.

"De Haven"

Bij de haven groeide naast de gewone bedrijvigheid ook een woonkern, deze kern kreeg dezelfde naam als de haven. Lang werd het als eigen kern beschouwd en de woonkern viel ook buiten de stad. Bij het uit elkaar vallen van de dorpenstad in diverse afzonderlijke gemeenten in 1807 werd Broekerhaven onderdeel van de gemeente Bovenkarspel, zelfs zo dat het onderdeel werd van het dorp Bovenkarspel. Broekerhaven bleef wel lang toch een wat eigen wat losliggende buurt. Maar tegen het eind van de twintigste eeuw maakte de wijk Plan Zuid, in de polder tussen Broekerhaven en Bovenkarspel, daar een einde aan en sindsdien liggen de twee aan elkaar vast gebouwd. De gemeente Bovenkarspel was toen al opgegaan in de gemeente Stede Broec.

"Ceres"

Volgens overlevering is deze molen een verplaatste Zaanse molen. Dit is juist gebleken: het gaat om de in 1848 te Zaandijk gesloopte (en voor 1650 gebouwde) oliemolen De Oude Haas. Oorspronkelijk kreeg de molen de naam De Haas, maar toen de Venhuizer Cooperatieve Landbouwaankoopvereeniging, annex malerij Ceres in 1908 de wiekendrager met toebehoren aankocht, werd de naam: Ceres.Tientallen jaren maalden molenaar Jan Dekker Sr. en Jr. het veevoer voor de bij de cooperatie aangesloten boeren, eerst d.m.v. windkracht, later elektrisch. Tot 1968 bleven de molenstenen draaien. Daarna gingen de wieken nog wel geregeld rond, maar het veevoer kwam uit de fabriek in Hoorn. In 1986 werd de stichting De Westfriese Molens eigenaar van de molen, die langzamerhand steeds meer in verval raakte. Met name de constructie van het onderachtkant werd slecht en daarmee kwam de stabiliteit van de molen in gevaar. Gelukkig trokken enkele enthousiaste vrijwilligers zich het lot van de molen aan. De stichting Vrienden van molen Ceres werd opgericht; in 1992 begon de demontage en kort daarna startte de restauratie, waarvan de eerste fase - het wederopbouwen - op heel veel vrije zaterdagen werd uitgevoerd. Kap en bovenachtkant werden naast de onderbouw neergezet, waarna deze laatste kon worden vernieuwd. Vervolgens werd de molen in fasen gerestaureerd; midden 1998 was Ceres weer maalvaardig.

Electrische Schuitenoverhaal "De Overhaal"

Uit 1923-24 daterende overhaal, bestaande uit twee tegenovergestelde U-vormige betonnen sluiskommen met gemeenschappelijke middenwand, met schotbalksponningen in de lange wanden en met twee smalle bruggen aan de korte zijde, en een in staal uitgevoerde, elektrisch te bedienen hijsinstallatie met draagkooi, bestemd om schepen uit het hooggelegen water van de Kolk naar de laaggelegen Westerwortelsloot - en andersom - over te brengen, en uitgevoerd door firma P.M. Duyvis te Koog aan de Zaan - met inbegrip van het bedieningshuis op het damhoofd nabij de Westerwortelsloot - en wat betreft de waterbouwkundige werken door de firma Bruinsma & de Boer te Enkhuizen. De loopkraan met hijsinstallatie is uitgevoerd in geklonken staal, met dwars- en kruisverbanden tussen de portalen, waartussen de aan staaldraden opgehangen draagkooi zowel horizontaal als verticaal kan worden voortbewogen; buiten de portalen zijn twee hoge loopbruggen met stalen leuningen, voorzien van kruisverbanden, aangebracht; de eigenlijke hijsinstallatie wordt afgedekt door een bolrond dak van plaatijzer. Het blokvormige, door een alom overstekende luifel afgedekte bedieningshuis op de damwand is deels in baksteen, deels in beton opgetrokken, met een poortvormige onderbouw en rondom een loopruimte, voorzien van een stalen buis-leuning en verbindingstrap aan de Z-zijde; de toegang bevindt zich in de korte W-gevel, terwijl aan de beide waterzijden een grote vensterpartij is aangebracht in een stalen kozijn met dito onderverdeling, en aan de blinde O-gevel een klok. Een tweede, mogelijk later gebouwd, bedieningshuis in vergelijkbare trant, doch zonder onderbouw, bevindt zich aan de N-zijde van het wigvormige, met klinkers bestrate havenhoofd dat met beton is versterkt (Grote Kaai 34). De beide bruggen over de overhaalkolken - een hoge aan de Kolkzijde en een lage, schuingeplaatste aan de poortzijde - zijn uitgevoerd met stalen balken en leuningen en houten wegdekken. Elektrisch aangedreven overhaal met bijbehorende constructies - loopkraan, damwanden, bruggen, bedieningshuizen - van algemeen belang uit oogpunt van civiele techniek als zeldzaam voorbeeld van een dergelijk hefwerk voor schepen alsook uit historisch oogpunt wegens de situering op een plaatst waar al in de 17e eeuw een overhaal - met raderen - was aangebracht ten behoeve van de met Enkhuizen concurrerende haven.

 

Het hotel licht op de hoek Bovenkarspel ( Hoofdstraat ) en Broekerhaven. Volg deze weg en je komt achtereen volgend langs Ceres ( De molen +/- 300 mtr lopen ) , het NS treinstation ( +/- 300 mtr lopen ) naar het einde van de weg, waar de Haven zich bevind, met Electrische Schuitenoverhaal uit 1924 ( +/- 1500 mtr lopen ).

 

 

 
De Historische Driehoek
 
Vanuit het Hotel kunt u "De Historische Driehoek" doen. Dit is een dagtrip van de NS wat inhoud dat u terug gaat in de tijd en uiteindelijk weer terug komt in deze tijd. U stapt op in de trein ( NS 300 mtr vanaf Hotel ) en gaat naar Hoorn. Daar stapt u op de Stoomtrein naar Medemblik ( Website ), langs vele oude stationnetjes en door het prachtige landschap van West Friesland.  In Medemblik is een Bakkersmuseum ( Website ) waar uzelf heerlijke koekjes of andere lekkernijen mag maken tegen een kleine vergoeding. Daarna zet u uw trip voort en stapt op een rondvaart boot, welke vaart over het ijselmeer naar Enkhuizen. In Enkhuizen hebben ze het Zuiderzeemuseum ( Binnen en Buiten ) ( Website ) welke u tegen intree prijs kunt bezoeken, omdat deze niet in de trip is verwerkt. Dit museum laat u zien hoe men leefde in grootmoeders tijd rond het ijsselmeer, wat toen nog zuiderzee heette. Na deze bezoeken stapt u weer op de trein ( NS ) naar halte Flora, waar u bent begonnen aan uw trip. U kunt deze trip ook in omgekeerde volgorde maken.
 

Website Stoomtram

Website Bakkersmuseum

Website Zuiderzeemuseum

 
Voor meer informatie en prijsopgave kan u zich wenden tot de receptie van het Hotel
 
 
Sprookjeswonderland  .... Uitstapje met Kinderen
Sprookjeswonderland is het ideale uitstapje voor gezinnen en (groot)ouders met kinderen. Kijk gerust eens rond op de website en ontdek wat wij te bieden hebben. Overtuig jezelf en kom ook langs en 'Beleef de Betovering!'

Website Sprookjeswonderland

 
Musea's in en rond West Friesland
 
Andijk Hoedenmuseum Zet 'm op
Poldermuseum Andijk
Broek op Langedijk Museum Broeker Veiling
Enkhuizen Enkhuizer Almanak Museum
Heiligenbeeldenmuseum
Zuiderzeemuseum
Hauwert Museum 't Achterwurft
Heerhugowaard Poldermuseum Heerhugowaard
Hoogwoud Museumboerderij West-Frisia
Hoorn Affiche Museum
De Kijkdoos
Museum van de Twintigste Eeuw
Westfries Museum
Medemblik Bakkerijmuseum De Oude Bakkerij
Kasteel Radboud
Nederlands Stoommachine Museum
 
Nieuwe Niedorp
 
Motoren- en Ambachtenmuseum
 
 
Zwembaden in onze omgeving
 
Grootebroek afstand  +/-   3 km        Zwembad De Kloet
Broekerhaven afstand  +/-   1 km Buitenbad  Het Badhuis
Enkhuizen afstand  +/-   4 km Recreatiebad Enkhuizerzand
Wervershoof afstand  +/-   7 km Zwembad  De Zeehoek
Hoorn  afstand  +/- 10 km Zwem en Recreatiebad  De Waterhoorn
     
 

 

 
   

 
 
 
 

       

Alle rechten voorbehouden 2017 Hotel-Restaurant De Halve Maan      Webdesign:  Karigro     Disclaimer  I   Privacy